Премиерът Росен Желязков даде силен сигнал за възстановяване на институционалната ангажираност към една от най-важните каузи в сферата на образованието – задържането на всяко дете в училище.

Той свика заседание на Координационното звено по Механизма за съвместна работа на институциите за обхващане, включване и предотвратяване на отпадането на деца и ученици от образователната система.

Срещата се проведе в Министерския съвет с участието на вицепремиера и министър на иновациите и растежа Томислав Дончев, министъра на образованието и науката Красимир Вълчев, заместник-министри, областни управители, представители на държавни институции и Националното сдружение на общините.

„Имаме сериозен инструмент, който вече осма година дава резултати. Но ефектът му ще бъде още по-силен, ако всички институции се включат активно и навреме.

Започваме още сега – лятната ваканция трябва да бъде използвана, за да гарантираме, че нито едно дете няма да остане извън класната стая през септември“, заяви министър-председателят Росен Желязков.

Той подчерта, че редовните заседания на координационното звено ще бъдат възобновени, след почти две години прекъсване – последната такава среща е била през септември 2023 г. „Не можем да си позволим да действаме на автопилот.

Необходими са ясни отговорности, срокове и отчетност на всички нива – от министерствата до кметовете и училищата“, добави премиерът.

По негово разпореждане, областните управители ще трябва в кратък срок да разработят конкретни планове за действие, с фокус върху всяко едно дете, изложено на риск от отпадане.

Въвежда се и по-строг контрол върху фиктивното записване на ученици – честа практика, която изкривява реалните резултати и затруднява ефективното планиране. Вицепремиерът Томислав Дончев бе категоричен, че Механизмът е доказал ефективността си.

„Това е инструмент, който през последните осем години доведе до реален напредък. Близо 116 000 деца са били върнати в училище, като нетният ефект – вземайки предвид повторно отпадналите – е около 75 000 ученици. Това не е малко. Но имаме и райони, където резултатите са по-слаби.

И причината не е в децата, а в липсата на институционална активност“, подчерта Дончев. По думите му, ще бъде създаден по-ефективен мониторинг на екипите по места, за да се избегне формализмът и да се гарантира реално въздействие.

Той ще поеме ролята на национален координатор на процеса, с правомощия да изисква отчетност от всяка включена институция.

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев заяви, че след период на политическа нестабилност и пандемията от COVID-19, Механизмът е продължил да действа, но по-скоро инерционно. „Време е за нова мобилизация.

Успешните случаи показаха, че ранното включване – още в предучилищна възраст – е решаващо. Децата, посещавали детска градина от 4-годишна възраст, имат значително по-добри образователни резултати и по-рядко отпадат“, посочи Вълчев.

Той допълни, че Министерството ще засили партньорството с местните власти и социалните служби, за да се осигури цялостна подкрепа на семействата – от социални помощи, през медицински грижи, до родителско консултиране. Желязков настоя за ясен механизъм за мониторинг и отчетност.

„Даваме възможност за работа, но ще изискваме и резултати. Когато едно дете не е в училище, това трябва да е изключение, а не правило“, подчерта той.

Loading