За нарушения по отношение на екологичните изисквания при 27 обществени поръчки за доставка на храна за училища, детски градини, болници, затвори, социални заведения и услуги и др. алармира Българска асоциация Биопродукти.
Организацията е изпратила сигнал за нарушенията до изпълнителния директор на Агенцията по обществени поръчки и министрите на земеделието и храните, на околната среда и водите, на икономиката и индустрията и на финансите.
От организацията посочват, че констатираното „заобикаляне на закона“ пряко засяга интересите на българските производители на биологично сертифицирани продукти. От асоциацията отбелязват, че от 14 август 2024 г.
е в сила Наредба № Н-1 за екологичните изисквания към определени продукти, предмет на обществени поръчки, съгласно която всички публикувани след тази дата обществени поръчки за храни и кетъринг трябва да включват минимум 2% биологично сертифицирани храни през 2024 г.
, като този дял трябва да нараства с по 1% на година до достигане на 10%. От организацията заявяват, че наредбата има за цел да стимулира биопроизводството с осигуряване на пазар за продукцията на биопроизводителите.
Тя също въвежда в българското законодателство правила и норми на правото на Европейския съюз, като по този начин се гарантира изпълнението на общностните политики за насърчаване и развитие на биологичното производство.
Въвеждането на екологичен компонент в обществените поръчки е регламентирано и със Закона за обществените поръчки, като в чл. 47а се посочва, че конкретните параметри ще бъдат записани във въпросната наредба.
От Българска асоциация Биопродукти изтъкват, че 14 дни след обнародването на наредбата в Държавен вестник обаче в множество обществени поръчки за хранителни продукти, публикувани след датата на влизането й в сила, тези изисквания изобщо не се споменават.
От организацията са открили сред обществените поръчки за храни и кетъринг само една, която отговаря стриктно на изискванията на Закона за обществени поръчки и новата наредба – „Доставка на хранителни продукти в детските и социални заведения на територията на община Горна Оряховица“ (№00413-2024-004
2). В указанията към процедурата и в примерния договор с избрания доставчик, изрично са упоменати изискванията за 2% биопродукти за 2024 и 3% за 2025 г. Изисква се биологичен сертификат.
В повечето от останалите поръчки изобщо не се споменава за такова изискване, а в други НАРЕДБА Н-1 е спомената в проекта за договор заедно с разпоредби, на които следва да отговарят продуктите, без обаче да са предвидени гаранции за спазването й, доказване на биопродуктите чрез биосертификат или по
следствия при неизпълнение на изискванията.
„Прави впечатление, че дори след инициативата на г-н Стоилко Апостолов – съветник на министъра на земеделието и храните, и усилията на Националното сдружение на общините в Република България да изпратят информация до всички общини за влизането в сила на тази наредба и включването на тази информация
в информационния бюлетин на сдружението на 30 август, все още продължават да се публикуват обществени поръчки за хранителни продукти от страна на общини – без да се съобразяват изискванията на наредбата“, се отбелязва още е сигнала.
От Българска асоциация Биопродукти посочват, че в периода от 2 до 10 септември са публикувани над 10 обществени поръчки на различни общини за доставка на хранителни продукти, като те не отговарят на изискванията в наредбата.
В указанията към процедурите не са упоменати никакви изисквания за доставка биологични продукти, нито представяне на биосертификат. В повечето от тях Наредба Н-1 изобщо не е спомената, въпреки че са изредени десетки други наредби и европейски регламенти.
Подобна ситуация отчитат от организацията и при голяма част от останалите обществени поръчки, публикувани от болници, социални заведения, университети и др.
От асоциацията искат незабавно да бъдат предприети всички необходими действия, включително да за прекратяване на обществените поръчки, които не спазват изискванията, или да бъде разпоредено на възложителите да изменят или да допълнят указанията, спецификациите и проектите на договори към провеждани
те процедури, така че да се гарантира спазването на изискванията на наредбата за минимален процент биологични продукти в тези доставки. „Считаме, че са необходими спешни мерки, чрез които да се гарантира спазването на българското законодателство!
Настояваме също така, да бъде проведена широка информационна кампания – с ясни указания, както и организиране на обучения на потенциалните възложители относно процедурите за биосертификация и реда и начина на доказване на съответствието на доставяни продукти с правилата за биологично производство“,
се заявява в сигнала, Биопроизводителите допълват, че ще продължат да следят за законосъобразността на публикуваните обществени поръчки и за спазването на изискванията от вече одобрените доставчици на хранителни продукти, като ще изискват информация от съответните възложители по Закона за достъп до
информация. От асоциацията се надяват, че при спазване на екологичните изисквания за обществените поръчки биопроизводителите ще подобрят пазарните си позиции, а потребителите ще имат достъп до чисти и здравословни български продукти.
От Българска асоциация Биопродукти прилагат и списък с обществени поръчки, за които считат, нарушават нормите: Процедури, които не отговарят на чл. 47А от ЗОП и Наредба № Н-1 за екологичните изисквания към определени продукти, предмет на обществени поръчки УНП – 00814-2024-0057 Публикувана на 19.
08.2024 г. Прогнозна стойност – 2,1 млн лв. Уникален номер на поръчката /УНП/ – 00757-2024-0006 Публикувана на 19.08.2024 г. УНП – 01018-2024-0006 Публикувана на 19.08.2024 г. УНП – 00425-2024-0008 Публикувана на 21.08.2024 г. УНП – 02718-2024-0154 Публикувана на 23.08.2024 г. Публикувана на 26.08.
2024 г. УНП – 04319-2024-0002 Публикувана на 27.08.2024 г. УНП – 01457-2024-0003 Публикувана на 27.08.2024 г. УНП – 00686-2024-0001 Публикувана на 28.08.2024 г. УНП – 04176-2024-0001 Публикувана на 28.08.2024 г. УНП – 01139-2024-0019 Публикувана на 28.08.2024 г.
УНП – 01026-2024-0024 Публикувана на 29.08.2024 г. УНП – 05156-2024-0001 Публикувана на 30.08.2024 г. УНП – 00690-2024-0005 Публикувана на 02.09.2024 г. УНП – 00192-2024-0004 Публикувана на 03.09.2024 г. УНП – 04054-2024-0003 Публикувана на 03.09.2024 https://app.eop.
bg/today/423498 УНП – 00038-2024-0060 Публикувана на 03.09.2024 г. УНП – 03486-2024-0001 Публикувана на 04.09.2024 г. УНП – 00376-2024-0006 Публикувана на 04.09.2024 г. УНП – 03882-2024-0001 Публикувана на 04.09.2024 г. УНП – 00043-2024-0008 Публикувана на 06.09.2024 г.
УНП – 00887-2024-0003 Публикувана на 06.09.2024 г. УНП – 00041-2024-0022 Публикувана на 09.09.2024 г. УНП – 00322-2024-0037 Публикувана на 10.09.2024 г. Прогнозна стойност – 2,1 млн лв.
Процедури, които са споменали в проекта за договор, че следва да се спазват изискванията на Наредба Н-1, но никъде в указанията няма упоменато изискване за биопродукти, нито са заложили изисквания за Биосертификат към продуктите и каквато и да е конкретика относно изпълнението или неизпълнението на
това изискване. УНП – 00385-2024-0037 Публикувана на 04.09.2024 г. Прогнозна стойност – над 4,5 млн лв. УНП – 00712-2024-0040 Публикувана на 06.09.2024 г.
Процедури, които са споменали в Указанията изискване за минимален % биопродукти, но при неизпълнението му се намаляват точките на участника, а не се отстранява от процедурата. В проекта за договорне са заложени изисквания за спазване на Наредба Н-1 и за представяне на Биосертификат към продуктите.
В Наредба Н-1 доставката на минимален процент биологични продукти е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО, а не пожелателно. 02030-2024-0022 Публикувана на 09.09.2024 г.