Режисьорът Деклан Донелан и сценографът Ник Ормерод са подали молба за българско гражданство. Новината съобщи в ефира на „Събуди се“ по Нова телевизия директорът на Народен театър „Иван Вазов“ Васил Василев.

 На 23 май в Народния театър започнаха репетициите на спектакъла „Медея“ с участие на прочутото театрално дуо. Премиерите минаха на 9 и 10 октомври 2024 г. „С Cheek by Jowl гостувахме в България за пръв път в края на 80-те години и още тогава бяхме поразени от жаждата за театър в страната ви.

За нас началото на репетициите на „Медея“ с прекрасния състав от актьори от Народния театър в София е невероятна възможност да изследваме трансгресивния шедьовър на Еврипид, който продължава да е все толкова шокиращ днес, колкото е бил и по време на първото си представяне в Атина преди повече от дв

е хиляди години“, споделиха през май Деклан Донелан и Ник Ормерод.

В спектакъла участват актьорите Радина Кърджилова (в ролята на Медея), Велислав Павлов (в ролята на Язон), Валентин Ганев (в ролята на Креон), Асен Данков (в ролята на Егей), Явор Вълканов (в ролята на Педагогът), Стелиан Радев (в ролята на Вестител), Вяра Табакова (в ролята на Дойката).

Хорът на коринтянките е съставен от Радена Вълканова, Жорета Николова, Стефания Колева, Елена Иванова, Надя Керанова и Ана Пападопулу. Драматург на постановката е Мирослава Тодорова, а асистент-режисьор е Рафаел Бижев. Преводач по време на репетициите ще бъде Йоанна Маринова.

Сценично движение – Росен Михайлов. Преди повече от тридесет години Деклан Донелан заедно със сценографа Ник Ормерод създава легендарната британска театрална компания Cheek by Jowl, която ръководят в качеството си на артистични директори.

Двамата са автори на над 50 спектакъла, представени на повече от 400 сцени по света. По покана на Народен театър „Иван Вазов“ тази година прочутият тандем осъществи първата си постановка с актьори от трупата на Народния театър.

Специално за българския спектакъл бе поръчан нов дословен превод на древногръцката трагедия, която допълнително ще бъде адаптирана от авторите на спектакъла. Това ще бъде и първата тяхна постановка по тази пиеса.

Деклан Донелан поставя емблематични текстове на водещи европейски писатели и драматурзи, сред които Шекспир, Расин, Корней, Лесинг, Островски и т.н. Носител е на четири награди „Лорънс Оливие“, на „Златен лъв“ от Венецианското биенале, на Международната награда „Станиславски“.

Съвместно с Ник Ормерод са удостоени с почетния Орден на британската империя. Ник Ормерод е автор на сценографията на множество продукции на Cheek By Jowl, на спектакли в Националния театър на Великобритания, Кралския Шекспиров театър, Английската национална опера, Театър „Пиколо“ и мн. др.

През 2012 г. Ник Ормерод и Деклан Донелан дебютират и като сърежисьори в игралното кино – с филма „Бел Ами“, в който участват актьорите Ума Търман, Кристин Скот Томас, Кристина Ричи и Робърт Патисън.

На фона на добрите новини около интереса към Народния театър неговият директор отговори и на въпроси, свързани с корупционните скандали, които тресат няколко други български театри през последните седмици. „Има дефекти в самата система на финансиране.

Те се показаха още по време на COVID, през 2020 г., когато се оказа, че хората, работещи в сценични изкуства, нямат заплати. Ние сме единствения сектор в държавата, в който за да си подсигурим заплатите, трябва да имаме резултат“, заяви Василев.

„Приветствам всяка една проверка, защото се дава яснота каква е системата. Мога да ви кажа само периоди, в които не сме имали проверка при нас, мисля, че само през септември. Иначе ние сме в постоянен мониторинг. Аз нямам притеснения, лошото обаче е, че уеднаквяваме цялата система.

Това е голяма грешка“, допълни Василев. „Ние не можем да си отговорим каква е функцията на театъра, регионален или национален, какъв щат трябва да има този театър, какви постановки трябва да прави? Каква всъщност е нашата задача? Защото в момента сме поставени в задачата „изкарайте приходи“.

Окей, но когато ги изкараме – сме престъпници. Това ли искаме да предложим на обществото?“, запита директорът и определи, че това е призив към министъра на културата. По думите му Народният театър има 85 спектакъла, които се играят в периода от 20 дни на 3 сцени.

„Нямаме възможност всичките представления да бъдат програмирани правилно. Има и осъвременяване на репертоара“, обясни той. С големите личности, които избраха Народния театър, като Джон Малкович, са водени редица преговори, подчерта Василев.

„Мога да кажа хубав спомен с него, когато пристигна преди една година. Говорим си с него творчески и аз реших да го поканя да постави в Народния театър. Когато зададох най-тежкия въпрос на един мениджър към творец: Какъв е хонорарът за неговото представяне?

Той ме погледна и каза: „Колко е обичайният хонорар при вас?“, аз казах сумата. А той отговори: „Това е, аз не идвам за пари“.

Loading