Католици и консервативни политици по цял свят се обидиха. И българският фейсбук прегря – едни изтъкнаха, че пърформансът имитира различна картина, други отсякоха: Прекалиха!

Церемонията по откриването на летните олимпийски игри във френската столица Париж в петък разтърси социалните мрежи и не само заради качеството на амбициозния спектакъл. За първи път той се проведе не на стадион, а на мобилни платформи върху река Сена.

Най-обсъждана се оказа сцената с пиршество, в което хиляди видяха препратка към прочутата картина “Тайната вечеря”, изобразяваща Исус Христос и 12-те апостоли. Други пък твърдяха, че става въпрос за съвсем друга картина – “Пирът на боговете” на нидерландския художник Ян Харменс ван Бийлерт.

Сцената на олимпиадата включваше драг кралици, транссексуален модел и гол певец, гримиран като гръцкия бог на виното Дионис.

Спектакълът предизвика разнопосочни мнения по целия свят, включително на предприемача и собственика на “Тесла” и социалната мрежа Х Илон Мъск, според когото “това е изключително неуважително към всички християни”. Католическата църква във Франция също не остана безучастна.

“Тази церемония, за съжаление, включваше сцени, в които християнството беше осмивано и подигравано, за което дълбоко съжаляваме”, се казва в изявление на църквата. “Благодарим на членовете на други религиозни деноминации, които изразиха своята солидарност с нас.

Тази сутрин мислим за всички християни на всички континенти, които са били наранени от преувеличаването и провокацията на някои сцени”. Организационният комитет на “Париж 2024” се извини на католиците и други християнски групи, които бяха възмутени от сцена по време на церемонията по откриването.

Михаил Кръстев, икономист: Едва 15 минути за ЛГБТ, но всички недоволни Четиричасова откриваща церемония на олимпийските игри в Париж. Брутално заснети и композирани визуални и звукови постановки. Грандомански проект, който европейските държави отдавна не си позволяват да реализират.

Едва ли повече от 15 минути, сумарно посветени на LGBT и т.н. тематика. Либералите: Тези 15 минути бяха най-великото и смело нещо, показвано в телевизионен ефир. Нито дума за останалите 3,45 часа. Консерваторите: Тези 15 минути бяха най-отвратителното нещо, показвано в национален ефир.

Нито дума за останалите 3,45 часа. Първан Симеонов, политолог: Светът е олимпиада, но прекалиха! Светът е олимпиада! Оставете другото! Да, признавам, че и аз се поядосах.

Беше си напълно достатъчен намек сцената с „тройка“ с чернокож мъж, бяла жена и очевидно небинарен мъж по време на музика от „Кармен“. Това щеше да е напълно достатъчно и дори елегантно напомняне, че сме в Европа.

Нямаше нужда от половиния час, в който показваха човек с брада в женски дрехи, драг шоу и какво ли още не подобно (и дали не показваха и деца, и дали не виждат в това някакво утрешно продължение на тренда!?).

Цветнокожата жена с Марсилезата или „Имаджин“ щяха да са достатъчни да напомнят свободолюбивия, мирен и прогресивен дух. Но не. Прекалиха. (Почти прекалиха и със скритата реклама – от модни къщи до корабчета, както и със съмнителното пеене на всички освен трогателното изпълнение на Селин Дион).

И все пак ще ми се да мисля, че всякога е било така. Че визионерското е изглеждало винаги скандално в изпреварването на времето. Че измежду възможните прекалявания това е най-безобидното. Знам ли… В крайна сметка смелостта заслужава уважение!

Уважение също, че са отворили церемонията към градската среда, че видимо са намалили обичайната грандомания и че са дали човешко измерение. А и че намериха начин да разтворят досадния парад на нациите (пък дори и с парад на различността). Браво за балона с огъня!

Това е може би първата истинска конкуренция на запалването в Барселона – с лък и стрела – през 1992 г. Успех на България, на Македония, на всички! Нека се порадваме!

Георги Господинов, писател: Франция върна легендата за себе си Със снощната церемония Франция според мен върна легендата за себе си, която в последните години беше започнала да избледнява. И ни припомни, че легенда се кове от култура, и от литература включително.

Сергей Петров – Араджиони: Самопровъзгласил се елит говори за нещо, което не е виждал Нищо по-забавно няма от новия либерален и културен елит (самопровъзгласил се за такъв), който иска винаги да демонстрира някакво интелектуално надмощие, което обаче почти винаги се материализира в немощ.

Така например представителите на този елит, израснали с външни клозети, но вече културни люде, седнали да разпространяват, че онзи елемент от откриването на церемонията в Париж не репрезентира Тайната вечеря, а друга картина.

Разбира се, те закачливо загатват колко неграмотен е Ганя, а те, видиш ли, много така отдадени на културата. Разбира се, те понятие нямаха за тази картина, за която говорят, преди да прочетат за нея от техните кумири в туитър (вече Х).

Те визират творение на холандски художник – „Пирът на боговете“. Те, тия културни и просветени люде, нито са ходили в Дижон, нито са виждали тази картина, нито са чували за този художник, за когото пишат. Нито знаят, че това не е първата картина под това название.

Анета Недялкова, франкофон и експерт по комуникации: Искат се знания, за да не се бъркат картините Реално това НЕ беше картината на Леонардо!

Това беше празникът на Дионис с цялото разточителство на пиршеството, което този бог символизира, а пърформансът следваше картината „Пирът на боговете“ на Jan Harmensz van Biljert, рисувана през 1635 г. и изложена в музей в Дижон. В центъра е Аполон, отпред лежи Дионис, обграден от други богове.

Нека си спомним, че по време на първата олимпиада всички атлети са били голи, както и по време на гръцките и римските оргии… Ех, нужно е знание и широта на мисълта, нали?

Кристиян Шкварек, анализатор: Езическа кочина Виждал съм с очите си два гей парада – първия такъв в София през 2008-а, когато ни изпоарестуваха в 4-о РПУ за възпрепятстването му, и един в Рим през 2018-а, когато с жена ми бяхме на екскурзия и ни засече близо до Колизеума.

Ама такъв гей парад като вчерашното откриване на олимпийските игри в Париж не съм виждал. „София Прайд“ е като монашеско литийно шествие в сравнение с това вчера.

Мина се по целия комсомолски конспект на текущата политическа идеология – от трансове през жена правеща тройка с двама доста женствени мъже, открита гавра с „Тайната вечеря“ на Христос, та до цяло „драг шоу“ на подиум.

Жената, прокарала абортите във Франция, беше издигната като буквална светица под формата на златна статуя и под звуците на тържествен химн. Всеки втори мъж беше гей или африканец, а всеки трети – гей африканец.

Ако вас ви дразни или отвращава това, то аз съм католик и ме боли десет пъти повече от факта в каква езическа кочина превръщат това, което считам и в кръвта си за моя цивилизация, исторически и духовен ареал.

Loading