Повече от 10-ина години пътуването до курортите в Северна Гърция всяко лято се превръща в истински кошмар. След присъединяването на България към шенгенското пространство тапи на ГКПП Кулата няма, но пък задръстванията вече са по трасето от Симитли на юг.
Надеждите за построяване на цялата магистрала „Струма“, която да поеме хилядите автомобили, засега се отлагат за около 2031 г. Дотогава ефекта на фунията ще усещат всички, тръгнали към Бяло море От Благоевград до Симитли е изграден лотът от магистралата, другият готов е след Кресна.
Така остава проблемният участък в Кресненското дефиле, а след това и преминаването през центъра на град Кресна. Тапите стават, защото от двулентово движение по магистрала с над 100 км/ч хиляди автомобили преминават в еднолентов с ограничение от 50 км/ч.
В самия град шосето минава през центъра, където има пешеходна пътека, а местните хора няма как да не преминават от едната до другата част на града. Налага се често спиране на колите, което допълнително прави задръствания.
Преди дни стана ясно, че еколози и представители на държавата са се договорили да няма повече спънки пред проектирането и изграждането на проблемния лот. Докато това обаче стане, институциите търсят временни решения поне малко да се облекчи преминаването през стеснения участък.
В дефилето и в Кресна понякога се чака с часове, за да се изминат едни 20 км. Защо допреди година чакахме на Кулата, но не и в дефилето, а сега пътуването през дефилето е кошмар, често се питат изнервени пътуващи.
И преди в недостроения участък от „Струма“ е имало дълги колони от автомобили, но те стават всяка година все по-досадни заради увеличените пътувания основно на българи и румънци към Гърция.
По данни на гръцката телевизия ЕРТ от януари до края на май тази година през ГКПП Кулата-Промахон са преминали 1 031 632 автомобила. От тях 527 942 в посока Гърция и 503 690 в посока България.
Това прави този граничен пункт вторият по големина входен за Гърция след международното летище „Елефтериос Венизелос“ в Атина и най-голямата сухопътна входна врата.
На 1 януари 2025-а
бе премахнат граничният контрол между България и Гърция. Пред ЕРТ президентът на Асоциацията на полицейските служители в Серес Янис Куниос казва, че приблизително половината от влизащите се отправят към Солун, а останалите – към крайбрежните райони в Северна Гърция.
Според него трафикът след премахването на граничния контрол се е увеличил с около 30%. Тепърва предстоят анализи на преминаващите в най-силните месеци юни, юли, август и септември и очакванията са тогава трафикът да е в пъти по-висок. За цялата 2024 г. през Кулата-Промахон са преминали 2,5 млн.
превозни средства и 8,6 млн. души. За трите летни месеца – юни, юли и август, през пункта са преминали общо 5 210 000 туристи. В сравнение с 2022 г. трафикът през трите летни месеца се е удвоил.На 1 август 2024 г. са преминали 85 хил. пътници.
Месец септември също вече не е спокоен за пътуване към почивката на юг. Тогава у нас има два официални празника, а и българите се възползват от намалените цени на ваканционните пакети. Дори на 1 септември 2024 г. е регистриран своеобразен рекорд с 96 хил. преминали границата.
Тази година очакванията са за пореден нов рекорд на преминали през Кулата-Промахон, като отново най-много ще бъдат българите, следвани от румънците и сърбите. Една от причините е влизането ни в Шенген.
Друга причина е закупуването на ваканционни жилища от хиляди българи в последните години в крайбрежните курорти на Халкидики, Струмския залив (Врасна, Аспровалта, Ставрос, Офринио) и около Кавала.
Тези собственици вече отскачат до имотите си всеки уикенд, отдават ги под наем или предоставят за ползване на приятели. Така с всяка изминала година трафикът към Гърция устойчиво расте.
Няма как пътят през Кресна, проектиран за преминаване на около 800 коли на час, в най-натоварените дни да поема два-три пъти повече, без да се образуват тапи.
Как поне малко да се облекчи движението през Кресненското дефиле и града, обсъдиха в понеделник министърът на регионалното развитие Иван Иванов, ръководството на АПИ, представители на МВР и кметът на община Кресна Николай Георгиев.
За пореден път бяха отчетени даденостите на трасето, които няма как да бъдат променени и да се увеличи пропускателната способност.
Като спешна мярка бе посочена възможността за поставяне на временен светофар в града, който да приоритизира преминаването на автомобили, като в същото време ограничава левия завой, така че максимално да бъде повлияно движението в посока включване в магистралата след Кресна.
Мерките ще бъдат прецизирани на база ежедневен мониторинг на ефекта от тях и ще бъдат само за летния сезон.Проучва се и възможността за изграждане на трета лента, която да послужи за подпомагане на ляв завой, който да не бави трафика.
През есента се очаква да започне изграждането на обхода на Кресна, което ще бъде трайно и ефективно решение на проблема, но строителството му ще отнеме време.
Пътуване през ГКПП Илинден-Ексохи е добър вариант да не чакате в жегите Докато се намери поне частично разрешение на проблема с тапите към Гърция, пътуващите трябва да тръгват заредени с търпение и добро настроение.
Тези, които още не са плажували на Бяло море, не бива да се учудват, че в последните години не е имало чак такива задръствания. Все пак пътят е същият, но колите са много повече.
Трафикът вече не е само в петък следобед и събота сутринта в посока към Кулата и в неделя следобед към София (трите дни си остават най-натоварени), а е тежък в почти всички дни от седмицата.
Ако ще минавате през Кулата-Промахон, е добре да тръгнете рано и да пътувате на разсъмване, за да може още преди 8-9 ч да сте минали през дефилето. На връщане от Гърция пък е добре да останете до късно на плажа и да се отправите към България след 19 ч.
Така ще сте на критичния участък след 21 ч и също няма да се налага да чакате. За избралите курортите около Кавала – Палио, Неа Перамос, Ираклица, Керамоти, остров Тасос, е добре да ползват другия ГКПП Илинден-Ексохи, разклонът за който е на Симитли, към Банско, Гоце Делчев и границата.
Там пътят е в добро състояние, с малко повече завои, но пък природата е живописна и е по-добре човек да пътува, отколкото да стои на едно място с часове на жегата. Пътят не е натоварен и разстоянието се изминава леко.
Този пункт не е лош вариант и за тръгналите към Солун и Халкидики, въпреки че разстоянието става малко по-дълго, но все пак не е толкова изнервящо, колкото изминаването на 5 км за три часа.
И както казват българските туристи – никой не е останал да нощува в дефилето, всички са стигнали, където отиват.