Руски самолет „Сухой Суперджет“ 100 катастрофира в района на град Коломна в Московска област, в близост до селото Большое Карасьово. Самолетът е бил във въздуха повече от час преди падането, като е подал сигнал за бедствие.
Инцидентът е станал по време на тестов полет след планов ремонт и на борда му не е имало пътници. При удара със земята самолетът избухнал и се запалил, предава ТАСС. Самолетът е излетял от летище Луховский – Третяково и е трябвало да кацне на московското летище Внуково.
На борда се е намирал само тричленен екипаж, включващ пилотите Евгений Булавко, Максим Лукманов и стюарда Владислав Харламов, като всички те са загинали. Според оперативните служби, причината за катастрофата може да е отказ на двигателя.
На земята никой не е пострадал Самолетът е произведен през 2014 година и е използван от „Газпромавиа“. До момента на катастрофата е извършвал търговски полети, като последният му полет е бил на 3 май 2024 година.
Разследването на инцидента ще бъде проведено от Междудържавния авиационен комитет с участието на специалисти от „Росавиация“. Самолетът е бил оборудван с двигател SaM146, според швейцарския доставчик на авиационна информация ch-aviation.
Двигателите са произведени от съвместно френско-руско предприятие. Катастрофата е третата на „Сухой Суперджет“, откакто регионалният пътнически самолет беше представен през 2008 г., първият руски пътнически самолет, разработен след Студената война.
Около 150 от самолетите са в експлоатация в момента. На мястото на инцидента са изпратени следователи и криминалисти, както и ръководителят на „Росавиация“ Дмитрий Ядров.
Санкциите на САЩ и ЕС срещу Русия след нахлуването в Украйна прекъснаха основен източник на части и техническа помощ за руския авиационен сектор. Заради санкциите, наложени от Запада на руските авиокомпании е забранено да летят над по-голямата част от Европа и Северна Америка.
Американските и европейските производители нямат право да продават самолети, части или да предоставят техническа поддръжка. Въпреки, че „Сухой Суперджет“ 100 се произвежда в Русия, някои от компонентите му са западно производство и попадат под санкциите.
Руските авиокомпании изпитват трудности при вноса на резервни части и за този модел самолети, откакто западните санкции бяха въведени през 2022 г. Русия разработва напълно независима от внос версия на „Сухой Суперджет“, но нейното производство все още не е започнало.
Много авиационни специалисти допуснаха, че Русия ще прибегне към „канибализирането“ на самолети – разглобяването им за резервни части, което вече се случва.