Няколко високопоставени милиардери и поддръжници на новоизбрания президент Доналд Тръмп водят публична битка срещу пилотирани самолети и танкове, като твърдят, че дроновете могат да свършат работата по-добре и за по-евтино, пише „Политико“.
Скорошни публични изявления на инвеститори с интереси в безпилотните технологии, които са близки до Доналд Тръмп и са подкрепили финансирането на кампанията му, може да подсказват за значителни нови усилия в Пентагона в тази посока под негово ръководство.
Това включва възможността няколко скъпи оръжейни програми да бъдат прекратени в полза на безпилотни самолети и превозни средства.
Най-богатият човек в света, Илон Мъск, се очертава като един от най-силните гласове, насърчаващи използването на дронове, за да заменят скъпите и често проблемни изтребители с екипаж.
В поредица от публикации в X през изминалата седмица , основателят на Tesla каза, че „пилотираните изтребители са остарели в ерата на дроновете“. Той също така сподели видео с китайски дронове и каза: „Междувременно някои идиоти все още създават пилотирани изтребители като F-35.
“ Инвеститорът на рисков капитал Марк Андреесен, който дари милиони на кампанията на Тръмп и чиято фирма Andreessen Horowitz започна да инвестира в малки стартиращи компании в областта на отбраната, каза наскоро в своя подкаст, че „страната, която спечели войната с дронове и технологичната война око
ло нея, ще има най-добрата армия.“ Андреесен каза, че бивш офицер от специалните сили наскоро му казал, че „ако вземете 40 мъже и дронове, можете да правите почти всичко сега … дроновете стават по-умни и могат да работят на рояци и така нататък.
“ Мъск и Андреесен не са единствените технологични финансисти в орбитата на Тръмп; няколко други са били номинирани или според сведенията се борят за позиции в неговото правителство. Съобщава се, че Трей Стивънс все още се разглежда като потенциален заместник-министър на отбраната.
Стивънс е съосновател на стартъпа за отбранителни технологии Anduril Industries с Палмър Лъки, който също подкрепи Тръмп.
Милиардерът инвеститор Стивън Файнбърг, който е съизпълнителен директор на Cerberus Capital Management, която е инвестирала в няколко отбранителни компании, също се бори за позицията в Пентагона. „Може ли министерството на отбраната да ускори внедряването на дронове?
Абсолютно“, каза Байрън Калън, анализатор на отбранителната индустрия в Capital Alpha Partners. „Не става въпрос за или/или обаче, въпрос е за правилната комбинация“ от екипаж и без екипаж.
Той отбеляза, че публикациите на Мъск в социалните медии „свалиха 3 или 4 процента от цената на акциите на Lockheed Martin в деня след това, въпреки че се възстановиха малко. Тези дебати ще се случат и тези коментари имат значение и ще предизвикат движение на акциите.
“ Що се отнася до отбраната, Андреесен добави, че защитата срещу малки дронове налага реални разходи за врага, както американският флот установи тази година в Червено море, къдете корабите му прекараха месеци, използвайки ракети за 4 милиона долара, за да свалят дронове на Хусите, които струваха няк
олко хиляди долара. „Можете да се защитите срещу един дрон с ракета за 20 милиона долара“, каза Андреесен. „Не можете да се защитите срещу 10 000 дрона и затова имате нужда от отбранителни дронове.
“ Докато Пентагонът харчи милиарди за разработване на нови въздушни и морски дронове – включително програмата Replicator, която има за цел да построи хиляди евтини, многократни дронове за използване в наблюдение и бойни мисии – няма планове да се отърве напълно от самолетите с екипаж.
И не само самолетите с екипаж са в полезрението на някои влиятелни инвеститори.
Бившият шеф на Google Ерик Шмид, който беше председател на Съвета за иновации в отбраната на Пентагона през по-голямата част от първата администрация на Тръмп, но в момента не е съветник или дарител, каза миналия месец, че армията трябва да се отърве от своите „безполезни“ танкове и да ги замени с
AI -задвижвани дронове. „Четох някъде, че САЩ са имали хиляди и хиляди танкове, складирани някъде… продайте ги. Вместо това купете дронове“, каза той в Инициативата за бъдещи инвестиции в Саудитска Арабия.