Въвеждат се дигитална шофьорска книжка и по-строги правила за новите водачи Във всички държави – членки на Европейския съюз трябва да бъде въведена дигитална шофьорска книжка. Тя ще е достъпна на смартфони и трябва да стане основен документ, валиден на пътищата в ЕС.

Нови правила за шофьорските книжки ще въведе Европейският съюз . За това се споразумяха Европейският парламент и Съветът. Причината – на Стария континент всяка година на пътя живота си губят около 20 хиляди души.

Целта на евродепутатите е въвеждането на новите изисквания към шофьорите да подобрят пътната безопасност до 2030 г. За да я постигне, ЕС иска да подготви по-добре водачите за реални ситуации, които могат да възникнат на пътя. През март 2023 г.

Европейската комисия предложи преразглеждане и модернизиране на правилата в настоящата директива относно шофьорските книжки. В момента те са различни в отделните държави членки, различни са и законите, съобразно които се издават свидетелствата. Идеята сега е правилата да бъдат хармонизирани.

За да се въведе във всички членки дигиталната шофьорска книжка, ще трябва да се създаде общ дигитален портфейл в целия ЕС. Държавите ще разполагат с пет години и половина след влизането в сила на текста, за да го приложат. Ще е валидна възможността водачът да поиска и физическа книжка.

За младите шофьори ще бъде въведен изпитателен срок от минимум две години Така е вече в Люксембург, докато във Франция например този срок е три години. Младите шофьори ще бъдат подложени на по-строги правила, особено ако шофират под въздействието на алкохол или без колан.

Евродепутатите освен това насърчават държавите – членки да приемат политика на нулева толерантност за всички шофьори в ЕС.

За професионални лицензи, особено за управление на тежкотоварни превозни средства или автобуси, минималната възраст за получаване на книжка ще бъде намалена на 18 години (вместо 21 години в момента) и на 21 години за автобуси (24 години в момента), при условие че се притежава сертификат за пр

офесионална компетентност. Това правило бе прието за справяне с недостига на професионални шофьори в ЕС. Някои държави – членки могат дори да разрешат на 17-годишни да управляват камион или микробус, при условие че са придружени от по-опитен шофьор.

Преговарящите решиха още, че шофьорските книжки ще бъдат валидни 15 г. за автомобили и мотоциклети. След 70-годишна възраст обаче ще се подновяват на всеки 5 г. с медицински преглед. За тежкотоварните автомобили и автобусите те ще трябва да се подновяват на всеки 5 години.

По отношение на взаимното признаване на разрешителни в ЕС практиките сега са различни. Споразумението предвижда да засили хармонизацията и по този въпрос. Съществува обширна съдебна практика от Съда на Европейския съюз (СЕС) относно принципа на взаимно признаване на свидетелства за управление.

Според член 2 от действащата директива държава членка, която е задължена да признае лиценз, издаден от друга страна от съюза, няма право да проверява дали са изпълнени условията, необходими за издаването на този лиценз.

Въпреки това няколко страни от блока, включително Германия, изразиха тревога относно издаването на разрешителни в нарушение на настоящата директива. В някои случаи Съдът на ЕС е признавал правото на държава да откаже да признае шофьорска книжка, ако се докаже, че директивата е била заобиколена.

Новото предложение за преразглеждане на директивата има за цел да продължи да улеснява свободното движение, по-конкретно чрез въвеждането на цифрова шофьорска книжка, която ще бъде напълно еквивалентна на физическата.

Това предполага, че принципът на взаимно признаване ще се прилага и за цифровия формат. Тепърва обаче предстои Европейският парламент и държавите – членки официално да одобрят споразумението. У нас 3 г.

чака проектозакон на трупчета – предвижда 17-годишни да шофират само с придружител Електронната винетка е единственият дигитален продукт, който ползват българските шофьори. През август 2023 г. отпадна и синият талон за контролните точки.

Той също стана електронен, а справката се извършва с таблетите на Пътна полиция. Книжките обаче са далеч от дигитализация, каквато предлага Брюксел. Единственото ограничение за младите шофьори в сега действащия Закон за движение по пътищата е, че получават с една трета по-малко контролни точки.

Така по-бързо могат да останат без свидетелство за управление. В парламента има няколко проекта за промяна на закона, включително и на Министерския съвет, който не може да бъде приет вече 3 години заради кратките парламенти. За последно проектът беше изменен през ноември м.г.

Той е на първо четене в ресорните комисии на Народното събрание. В него се предвиждат по-строги правила за новите водачи. Така например ненавършилите 18 г. ще могат да шофират, но с придружител, който е поне на 25 г., има книжка от 5 г. и не е хващан зад волана с алкохол или дрога.

Освен това няма да могат да возят други хора между 22 и 6 ч сутринта освен придружителя си. Сега правилата и санкциите за шофьорите със стаж до 2 г. са същите, както и при останалите. Книжките им важат за срок от 10 г. Няма и изискване към шофьорите на възраст над 70 г.

да минават на преглед на всеки 5, за да подновяват свидетелството си. Подобни предложения имаше през последните години заради инциденти с пенсионери зад волана, но те не бяха приети. У нас всеки навършил 18 г.

, който има съответната категория, може да кара тежкотоварен камион, а не както в повечето европейски страни, където ограниченито сега е за над 21-годишните и се предлага да се намали заради липсата на професионалисти.

България отговаря и на новите правила, които се предлагат от Брюксел за медицинските прегледи на очите и сърцето при издаване на книжка.

Loading