Close Menu
Informacia.BG
    Facebook X (Twitter) Instagram
    петък, декември 12
    Facebook X (Twitter) LinkedIn VKontakte
    Informacia.BG
    Banner
    • Начало
    • България
    • Света
    • Спорт
    • Скандали
    • 18+
    • Политика
    • Бизнес
    Informacia.BG
    Home»Скандали»До 700 000 хазартни избиратели изстрелват фалшиви спасители
    Скандали

    До 700 000 хазартни избиратели изстрелват фалшиви спасители

    август 2, 2024Няма коментари5 Mins Read
    Facebook WhatsApp Email LinkedIn Telegram Copy Link
    2024 08 02 20 41 56 1
    Сподели
    Facebook WhatsApp Email LinkedIn Telegram Copy Link

    Те са „лузъри“, недоволни от живота, „кълват“ на евтини реклами и гласуват за фалшиви герои Между 400 и 700 хиляди са глуповатите наивници в България, които неизменно гласуват за фалшиви спасители и хитро конструирани политически проекти. Странният феномен е като перпетуум мобиле.

    Всеки път на политическия небосклон внезапно изгряват нови звезди, които скоростно след това залязват. Проблемът с този тип „спасители“ е много сериозен.

    Особено сега, след поредните ялови избори и в навечерието на нови, може би е жизненоважно да хвърлим светлина върху отрицателното явление, което пречи за установяването на стабилно управление в страната.

    Списъкът с партии еднодневки е много дълъг – последният пример е с „Величие“, но преди тях такива бяха „Има такъв народ“, „Атака“, патриотите, „България без цензура“, „Ред, законност и справедливост“…

      И докато през 90-те години политическите игри на личности като Жорж Ганчев, макар и завоювали завидни позиции в Народното събрание, по-скоро ни забавляваха, сега изглежда, че формации ерзаци ни обричат на непрекъснати политически катаклизми и въртележки.

    Какви са хората, които са склонни да се поддават на политически шарлатани? С какво образование са, какъв е техният процент от обществото? И в крайна сметка дали те са прекалено наивни или просто стават жертва на много ловки манипулатори?

    С тези въпроси „24 часа – 168 истории“ се обърна към известни наши социолози и политолози, които отдавна анализират поведението на най-лековерната част от избирателите.

    „Всички тези формации влизат в спектъра на популистките партии, но с известно надграждане – добавят своего рода „чудотворна“ компонента, предлагаща прости и радикални решения на проблемите, които най-често дразнят и възпламеняват хората – коментира проблема социологът Боряна Димитрова от „Алфа Рисъ

    рч“ пред „24 часа – 168 истории“. – С това наподобяват заливащите ни интернет реклами за чудодейно изцеление, отслабване, подмладяване и пр., като в някаква степен механизмите на двете взаимно се индуцират и усилват.

    И рекламните, и политическите технолози ползват сходни стратегии и експлоатират психологическата склонност на хората да търсят бързо отърваване от сложни проблеми. Това до голяма степен определя профила на избирателите на тези партии – по-малко социологически, отколкото социално-психологически.

    “ Любопитното е, че сред гласуващите за нетрайни формации, макар да има представители от всички слоеве и възрастови групи, преобладават неудовлетворените от живота.

    „От социално-демографските характеристики бих откроила най-младите възрастови групи, които така изразяват бунт срещу скучните и „ояли“ се мейнстрийм елити; част от средното поколение, най-често със средно или по-ниско образование, но задължително тук присъства и една тънка прослойка от висшисти, ко

    ито направляват настроенията в тези групи – споделя.

    – В социално-психологически план това са хора, които се чувстват губещи, „лузъри“, без значима житейска перспектива, склонни да се възпламеняват от ефектни думи и провокативни изрази, от характерното за манипулативните техники на продажбите „мотивационно говорене“, от обещанията някой да раздаде бе

    запелационно възмездие над виновниците за личните им житейски неволи.“ Проблемът е много сериозен, тъй като се касае за много значителна част от гласоподавателите – според изследванията на „Алфа рисърч“ броят на тези избиратели е еластичен, но може да варира между 200 и 400 хил.

    души, които най-често се разпръскват между няколко партии. Що се отнася до поведението на този вид избиратели, то наивността не може да бъде извинение, твърдят специалистите. По-скоро те „падат жертва“ на умело скроени проекти, които следят за настроенията им.

    „Не става дума за наивност в обичайната, леко симпатична конотация на тази дума, а за хора, склонни да се поддават на специално разработени за техния социално-психологически профил стратегии, които целят да експлоатират чувството им на неудовлетвореност, стремежа към обръщане на йерархията – издига

    не значимостта на обикновения човек и низвергване на елита. – обяснява Димитрова. – Неслучайно лидерите на подобни партии действат с доза месианство, величие, понякога дори маниакалност, ловко прикривайки зад тях преследването на личните си икономически интереси.

    Факт е обаче, че поради две основни причини – силното усещане за несправедливост в обществото и липсата на целенасочена работа от страна на другите политически сили за формиране на политическа култура, резервоар за подобни нови „звезди“ има и ще има.

    “ „В България винаги е имало хора, които гласуват за новата партия, а ако няма такава – не ходят да гласуват – споделя политологът Стойчо Стойчев. – Такива примери има, да речем, с НДСВ и с Жорж Ганчев. Като електорална маса те са между 700 хил. и 400 хил. души.

    Те гласуват за такива нови проекти, но по-късно не потвърждават подкрепата си за тях. Ходят на избори само ако има нов субект, около който има някаква популярност – било то шоу, личност или нещо подобно.

    Броят им също спада реципрочно на общия спад на гласуващите – тоест ако преди са били повече, сега са по-малко. Не съм гледал някакъв социодемографски профил, но смятам, че са от най-различни социални групи. Освен това трябва да кажем, че подкрепят определен тип политически проекти.

    Тоест не точно партии, а създадени само с цел да влязат в парламента и едва по-късно започва партийното строителство. Друг е въпросът, че невинаги успява и дори невинаги започва, защото има някои, които така и не стават партии.

    Въпрос на наша специфична политическа култура и на някакъв вид цивилизационен модел.

    Ние като цяло сме общество, което винаги търси новия модел, независимо дали старото ни върши работа – така както си купуваме винаги новия айфон, новия телефон, не защото на стария му има нещо, или сменяш колата просто защото е нова.

    За разлика от други общества, при които, ако нещо върши работа, то се използва – германците и японците са известни с тези навици. Изборът на новото може би е свързан по някакъв начин с хазарта.“ И наистина, да разчиташ на новото, е много по-хазартно, отколкото на старото.

    Залагаш на нещо непроверено, от което не знаеш какво да очакваш, с надеждата то да излезе по-добро. То често излиза дори по-лошо, но голяма част от сънародниците ни отново гласуват за новопоявили се партии със скрита надежда най-после да има някаква промяна.

    Share. Facebook WhatsApp Email LinkedIn Telegram Copy Link
    Previous ArticleЦСКА 1948 срещу мегапроекта на кипърския футбол в Лигата на конференциите
    Next Article Задържаха риалити звезда за участие в кокаиново ОПГ

    Подобни постове

    „Звезда от „Хелс Китчън“ в ареста: любимият готвач Станислав с обвинение за домашно насилие!“

    ноември 25, 2025

    „14-годишен джебчия в Костинброд задигна чанта с пачки от детска площадка!“

    ноември 25, 2025

    Цеца избухна след скандала с българското знаме във Велес: „Не ме свалиха от сцената, пях два часа и половина!“

    ноември 5, 2025

    Comments are closed.

    Случайни

    „Звезда от „Хелс Китчън“ в ареста: любимият готвач Станислав с обвинение за домашно насилие!“

    ноември 25, 2025

    „Модел от OnlyFans изнесе лекция за секс и дигитална икономика пред 1200 студенти – университетът завря от скандали!“

    ноември 25, 2025

    „Веселин Маринов се „троен“ на екрана: забрани снимките по концерти, фенове беснеят!“

    ноември 25, 2025

    „MGK се сравни с пилот от Формула 1 в леглото, а феновете шепнат: Събра ли се пак с Меган Фокс?“

    ноември 25, 2025
    • Facebook
    Не пропускайте

    „Веселин Маринов се „троен“ на екрана: забрани снимките по концерти, фенове беснеят!“

    By inhewwsxноември 25, 2025

    Фигурата на Веселин Маринов предизвика истински шок сред зрителите на „Пееш или лъжеш“. Легендарният изпълнител…

    „MGK се сравни с пилот от Формула 1 в леглото, а феновете шепнат: Събра ли се пак с Меган Фокс?“

    ноември 25, 2025

    „Секси ченгето от TikTok проговори: „Да, събличах се в униформа, правех го от нужда!“

    ноември 25, 2025

    „Ужас на пътя в Стара Загора! Три катастрофи за едно денонощие – ранени, размазани коли и хаос“

    ноември 25, 2025
    За нас

    Добре дошли в informacia.bg – мястото, където скуката умира, а новините оживяват! При нас ще откриете най-интересното от света и у нас, поднесено с щипка хумор, доза пикантност и малко повече истина, отколкото някои могат да понесат.

    Ние не просто разказваме новините – ние ги сервираме с вкус!

    Facebook
    Популярни новини

    „Звезда от „Хелс Китчън“ в ареста: любимият готвач Станислав с обвинение за домашно насилие!“

    ноември 25, 2025

    „Модел от OnlyFans изнесе лекция за секс и дигитална икономика пред 1200 студенти – университетът завря от скандали!“

    ноември 25, 2025

    „Веселин Маринов се „троен“ на екрана: забрани снимките по концерти, фенове беснеят!“

    ноември 25, 2025

    Абонирайте се

    Вземете най-новите креативни новини от Informacia.BG.

    Copyright © 2023-2025. Всички права запазени.
    • Начало
    • България
    • Света
    • Спорт
    • Скандали
    • 18+
    • Политика
    • Бизнес

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.