2000 лв. глоба получи хотел, заради заблуждаваща потребителя информация в промоционална оферта, реши РС Дупница.
Съдът измени Наказателно постановление, издадено от председателя на Комисията за защита на потребителите (КЗП), с което за административно нарушение на Закона за защита на потребителите (ЗЗП) на фирмата, стопанисваща хотел в Сапарева баня е наложена глоба 4 000 лв.
, като намали размера на санкцията на 2 000 лв. Комисията е сигнализирана от потребител, решил да резервира стоя в хотела, възползвайки се от промоционална оферта на сайта. Потребителят посочва: ,,Исках да направя онлайн резервация на сайта на хотела за 3 нощувки – 19.01.-22.01.2025 г.
На сайта е обявена цена за стандартна двойна стая 221,5 лв. и включена нощувка, закуска, вечеря, ползване на спа за двама, туристическа такса и ДДС! При заплащане на две нощувки в дни от неделя до четвъртък, третата нощувка е безплатна.
При финализиране на резервацията видях, че след цената на 2 нощувки допълнително се начислява туристическа такса, ДДС и 240 лв. ДОПЪЛНИТЕЛНИ УСЛУГИ!!! Свързах се с хотела и обясниха, че не могат да осчетоводят нулева нощувка и цената 221 лв.
за нощ на стая е средна – нещо, което никъде не е упоменато! Реалната сума за 3 нощувки с отстъпка е 664 лв. – реално НЯМА БОНУС НОЩУВКА. Като това е сума, която не подлежи на възстановяване“.
В мотивите на съдия Маргарита Алексиева се казва: „Към момента на проверката на интернет страницата е била активна промоционалната оферта „Плащате 2, получавате 3 нощувки“.
В отправената към потребителите оферта изрично е акцентирано на предоставената безплатна трета нощувка, като никъде не е предоставена информация за базовата цена на рецепция в размер на 331,18 лв. за двама възрастни за една нощувка, от която всъщност калкулира отстъпката.
Нещо повече, в отправеното посредством интернет сайта рекламно послание, не е посочено предоставянето на допълнителни услуги на стойност 240 лв., които се оказват задължителна част от предложението.
В този смисъл търговецът премълчава съществена за потребителя информация, свързана с формирането на цената на промоционалната оферта, като при резервиране на помещение за посочения от потребителя период съответстващ на условията на предложението изрично се визуализира цена в размер на 221,50 лв.
за нощувка в помещение „двойна стая класик“. Предвид използваното средство за комуникация, с оглед форматната визуализация на информацията за услугата по настаняване, цената на единичната нощувка в размер на 221,50 лв.
е не само основна характеристика на предлагания продукт, но и основание за приемане на отправеното посредством интернет страницата предложение за резервиране на повече от две нощувки.
В този смисъл едва след финализиране на резервацията, потребителят е информиран за включените като задължително съдържание на пакета допълнителни услуги, както и информация за базовата цена на рецепцията на хотела.
Вторият елемент от фактическия състав – липса на предоставена от търговеца съществена информация изисква анализ на премълчаната информация, относно потребителя като съществена“. Съдът приема, че се касае за първо по ред административно нарушение от този вид.
В тази връзка съдът намира, че е справедливо размерът на наложената имуществена санкция да бъде намален от 4 000 лева на 2 000 лева.Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр. Кюстендил.